Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Saturday, March 2, 2013

Bangkang Dari Longkang - Apa Kata Afdlin Shauki

7:54 AM Posted by Lobam , 2 comments

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah atas kurniaan nikmat rezeki yang tidak bertepi. Selawat dan salam buat Sayyiduna Rasul tercinta.

Sorotan seminggu menyaksikan kisah Buku Jingga - Bangkang Dari Longkang yang dilakonkan oleh Nabil Ahmad dan Saleh Yaakob menjadi bualan hangat. Malah mereka dikecam hebat oleh pengguna internet sehingga ada yang mengugut untuk memboikot aktiviti seni mereka sehinggakan Radio Sinar FM yang menjadi tapak Saleh Yaakob berkhidmat juga turut menerima tempiasnya. Malah filem Lawak Ke Der 2 yang menampilkan Nabil Ahmad turut sama diugut untuk diboikot.


Bagi menjernihkan keadaan, Afdlin Shauki tampil memberi penjelasan di dalam laman Facebooknya. Sebelum ini, pelakon dan pengarah berbakat ini juga turut difitnah melalui video Politik Tongong tetapi dinafikannya.

Bismillahhirahmannirrahim . Hayakumullah. 


Semoga Allah SWT memberkati kita semua kerana hanya Allah SWT sahaja yang tahu apa yang baik untuk kita. Allah SWT ampunkanlah kesilapan dan kesalahan kami sesama manusia dan terus berikan kita kekuatan untuk menghadapi segala fitnah dan prasangka. 



Mungkin ada yang ingin sedikit pencerahan tentang tentang video-video Bangkang dari Longkang yg tersebar sekarang.

Video-video ini di rakamkan pertengahan tahun lepas oleh sebuah syarikat produksi tempatan. Ia dirakamkan berberapa bulan sebelum saya pergi ke Gaza. Masih ada video-video yg belum keluar.


Apa yang pernah saya buat dahulu, hanya Allah SWT akan menilainya. Di mana jiwa saya berada sekarang juga hanya Allah SWT yang tahu. 

Apa yang saya lakukan dahulu, saya lakukan kerana percaya dgn kebebasan bersuara bagi semua pihak. Kami pelawak masuk hanya sebagai pelakon. Sepertimana pembangkang juga membuat video-video mereka. Apa yg kami lakukan adalah satira kehidupan yg memaparkan isu-isu berbangkit politik. 

Satu yg kami pegang, kami tak akan menyerang sesiapa secara peribadi, sindiran mesti di buat berasaskan isu berbangkit yg ada faktanya, Kami tak mencarut, Kami tak menggunakan kata-kata kesat, kami tak mendoakan keburukan dan kematian ke atas sesiapa, kami tak sembunyikan identiti kami pasal ini adalah satu parody politik ringan. Artis-artis pihak pembangkang juga lantang bersuara mengutuk kerajaan dgn terang-terang jadi sayatak faham kenapa ada pihak yg kecoh pasal video BDL. Saya rasa takde kut pembangkang yg akan berpaling tadah join BN bila tgk video-video tu, hanya org BN je yg akan seronok tgk video tu. 

Selepas pulang dari GAZA, saya rasa ada benda lebih penting yg harus saya perjuangkan dlm hidup saya iaitu agama saya. Jika saya di suruh untuk buat video politik lagi, saya rasa saya tidak akan melakukannya lagi kerana saya tak berminat dgn dunia politik Malaysia yg penuh dgn kebencian ini. I don't believe in hate. I dislike people who are hate-mongers Government and Opposition alike.

In hindsight, i guess what Malaysians cannot do is laugh at themselves. Everything must be black and white and there is no room for any grey area. All i hear is if you are UMNO you are a bad person! and some UMNO folks says the same thing about the folks in the opposition. I believe,there are good people on both sides and there are not so good people too but at the end of the day who are we to judge people? Isn't this god's work? i hear about Muslims praying in separate mosques just because of differing political beliefs? i don't think this is what Allah SWT intended. Saya rasa tak perlu ada keahlian parti Islam untuk menjadi seorang Islam dan memperjuangkan Islam. 

Perjuangan saya sekarang adalah membetulkan diri saya dan mendalami agama saya. Membantu umat Islam yg memerlukan bantuan. Saya tak suka dan bersedih apabila melihat orang Islam berpecah belah di Malaysia ini. Saya melihat Gaza dan saya lihat bagaimana bila ummah bersatu kita menjadi kuat dan bila kita berpecah kita menjadi sangat lemah.

Sekali lagi saya tak membenci sesiapa dan saya doakan kesejahteraan ke atas semua umat Islam dan Rakyat Malaysia tak kira dari mana pihak pun. Agar politik ini di dalam Malaysia ni takkan terus memecah belah kan rakyat dan ummah. Saya berdoa Allah SWT memberi pengampunan dan memelihara kita semua. Even the cybertroopers. :)

Wallahhualam
Assalammualaikum WBT

Dalam satu perbualan bersama seorang sahabat, dia berkata pada saya " Aku pun tak tahu nak vote siapa PRU ni tapi aku akan vote parti yg pertama memuji kebaikan yg di buat oleh parti lawannya.... pasal sekarang ni semua tentang keburukan".

At the end of the day the people will speak with their votes come PRU13. And whatever Allah SWT wills, will become reality.
Afdlin Shauki sudah bersuara, terpulanglah kita untuk menilainya.

Terima kasih.

2 comments:

  1. aku akan vote parti yg pertama memuji kebaikan yg di buat oleh parti lawannya.... pasal sekarang ni semua tentang keburukan - setuju dgn kata2 ini.

    :)

    nice entry on eyriqazz.com :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Eca. Sangat menghargai lawatan Eca ke sini. Jangan lupa singgah lagi ya.

      Delete